Arculattervezés fontossága, előnyei

Az arculattervezés minden cég számára fontos, ha sikeresek akarnak lenni. A minőségi, egyedi arculat segít az ismertség kialakításában, a konkurencia megelőzésében. Sokan úgy gondolják, hogy az arculattervezés egy logó tervezéséből áll, azonban a logó készítése csak a kezdet, a teljes vállalkozást, az internetes jelenlétet (honlap, weboldal), a fizikai boltot, üzletet, reklámanyagokat is érdemes egy arculat alapján elkészíteni ahhoz, hogy annak minden előnyét ki lehessen használni.

Miért fontos az arculattervezés?

Ebben a cikkben az összes fontos szempontot bemutatjuk, hogy milyen arculattervezési hibák vannak, mint pl. amikor nincs arculat, vagy saját készítésű az arculat, vagyis valamilyen ingyenes program, vagy oldalon összerakott logóból próbálunk valamit kihozni. Elmondjuk milyen előnyökkel jár, ha profi arculattervezőt bízunk meg, ami egy nagyobb, komolyabb cég benyomását kelti, márkahűséget alakíthat ki emberekben, ezáltal sokkal bizalmasabbá is válhatunk, és növelhetjük termékeink értékét. Miért fontos az arculati kézikönyv, annak tartalma és fontossága, ami pl. meghatározza a fő grafikai elemek, mint a logó stílusát, használatát és annak tulajdonságait. Milyen lépésekből áll egy arculattervezés, ha ezzel szeretnénk megbízni egy hozzáérő céget és mikor kell, vagy mikor esedékes a céges arculatunkat megújítanunk. Mindenre választ adunk!

Arculattervezés fontossága, előnyei

Gyakori arculati hibák

Nincs szükség arculatra

Az első hiba, amit sokan elkövetnek, hogy úgy gondolják, nincs szükségük egységes, minőségi arculatra. Ezzel szemben az igazság az, hogy mindenkinek, aki interneten jelen van szüksége van esztétikus, minőségi arculatra, mivel valamivel meg kell fogni a látogatókat, érdeklődőket. Ha rendelkezel fizikai bolttal, üzlettel is, akkor annak hasonlónak célszerű lenni honlapodhoz, webshopodhoz, hogy az érdeklődők össze tudják kötni a kettőt. Ez leginkább azt jelenti, hogyha az üzletnek van egy különleges/egyedi stílusa, akkor azt erősen ajánlott valahogy viszont látni az arculatban. Remek példa, ha például egy régies, vintage stílusú üzlet, bolt, vagy éttermünk van, akkor nagyon rosszul passzolna hozzá egy modern, abszolút hozzá nem illő arculat. Az arculattervezés, arculati elemek hiánya erősen rombolja az összképet és könnyen a vásárló rovására is mehet.

Az arculattervezés hiánya így egyértelműen kiábrándíthat egy potenciális ügyfelet, vagy vásárlót. Viszont az itt "kispórolt" költségek több hátrányt fognak okozni hosszútávon, mint az, hogyha megbíztunk volna egy profi arculattervező vállalkozást.

Saját készítésű arculat

A következő szint, ha valaki rájön, hogy szükséges az arculat, de úgy gondolja, hogy miért fizessen ezért, meg tudja csinálni saját magának az arculati elemeket. Ez azonban csak akkor jó döntés, ha minőségi arculatot tudsz csinálni magadnak, különben az ellenkező hatást érheted el, mint amit szeretnél. A házi készítésű, összedobottnak tűnő weboldal, névjegykártyák stb. komolytalan cég benyomását kelthetik az ügyfelekben, amit el kell kerülni.

Sajnos sokaknál nem kap kellő mennyiségű figyelmet az arculattervezés, és ingyenes programokat vagy weboldalakat használnak a saját arculat, arculati elemek elkészítésére. Ezekkel legtöbb esetben olyan problémák merülnek fel, hogy korlátozottak a lehetőségek, vagyis az arculeti elemek megtervezéséhez meghatározott számú emblémák, betűtípusok állnak rendelkezésre. Nincs lehetőség normálisan módosítani, de ha netán kielégíti a kapott arculat az elvárásunkat, akkor a legtöbb ilyen programban/honlapon ingyenesen csak nagyon kicsiben tudjuk lementeni pl. a logónkat. Ez azzal jár, hogy az elkészített arculati elemek kis webes felületeken nagyjából felhasználhatók, azonban még akár egy névjegykártyán már nem használhatók, mint nyomtatott formátum. Arról nem is beszélve, hogy a vektoros formátumról végképp lemondhatunk. Ez pedig elengedhetetlen egy arculattervezés során, mivel egy nyomda csak ebből tud dolgozni.

Az arculat minősége is egy olyan szempont amire a legtöbb átlag ember kevésbé ad, vagy nem veszi észre a hibáit. Tehát amíg egy profi arculattervező képes úgy kialakítani ahogy azt az ügyfél kívánja, vegyítve a saját tudásával, addig ehhez egy hozzá nem értő ember könnyen figyelmetlenségi hibákat ejt, rossz lesz a kivitelezés. 

Arculattervezés, logó készítés

Arculattervezés fontossága, előnyei

Az arculattervezés előnyei

Nagyobb cég benyomását kelti

Az egységes céges arculattervezés egyik legnagyobb előnyei, hogy akár az egyszemélyes vállalkozásokat is segít úgy feltüntetni, mintha sokkal nagyobb cégről lenne szó. Amikor az érdeklődő először találkozik vállalkozásoddal, és felkelted termékeiddel, szolgáltatásaiddal az érdeklődését, akkor gyakran a következő lépés, hogy felkeresi cégedet egyéb platformokon.

Pl. valakinek odaadod a névjegykártyád üzletedben, vagy találkozik az érdeklődő szórólapoddal, katalógusoddal. Utána a logikus következő lépés, hogy felkeresi honlapodat, webáruházad, Facebook profilodat, hogy több információhoz jusson. Ha a weboldalad, közösségi média profilod hasonló a névjegykártyához, szórólaphoz, akkor anélkül is tudni fogja az érdeklődő, hogy jó helyen jár, hogy keresnie kellene az elérhetőségeket, leírást, cégadatokat.

Az előző példa tehát azt mutatja, hogy a leendő ügyfél a rólunk szerzett információ tekintetében, kellően impozánsak is találta a komplett arculatunkat és esetleges referenciánkat, hogy felkeressen minket.

Persze az is lehetséges, hogy már alapból jó híre ment válallkozásunknak.

Az arculattervezés egy másik előnye, hogy a már jól bevett, profin elkészített arculatokra, arculati elemekre az emberek emlkékezni fognak és tudják, hogy kit keressenek.

Arculattervezés fontossága, előnyei

Márkahűség, bizalom

Manapság a rengeteg hasonló vállalkozásnak köszönhetően minden vásárlónak számtalan lehetőség áll rendelkezésére, bármit is keres. Saját cégeddel azt kell elérni, hogy amikor egyszer valaki rátalál vállalkozásodra, akkor ne csak nálad vásároljon, hanem később is visszatérjen. A kiváló arculattervezés ebben is segítséget nyújt.

Mivel olcsóbb egy régi vásárlót megtartani, mint egy újat szerezni, így minden lehetőséget meg kell ragadni a vásárlók megtartására. A konkurenciától úgy lehet a legjobban eltérni, ha egységes arculatot lát az érdeklődő, bárhol is találkozzon vállalkozásoddal. Az egységes képet, arculatot sokkal könnyebben megjegyezi a vásárló, és jobban emlékszik rá, mint ha csak egy véletlenszerűen kialakított képet kap, amikor cégeddel kapcsolatba kerül.

Könnyen felidézhetünk bármilyen nagyobb vállalkozást, ott biztosan kizárólag egységes arculatot fogunk látni.

Megbízhatóság

Ahogy írtuk az előző fejezetben, számtalan hasonló vállalkozás, webáruház van ma gyakorlatilag minden területen. Amikor a vásárló először találkozik ezekkel a webáruházakkal, és vásárolni szeretne, akkor több szempontot is figyelembe fog venni rendelés előtt. Az egyik ilyen természetesen a termékek ára, azonban az ár nem minden, a másik fontos tulajdonság a megbízhatóság.

Az arculattervezés így sok minden más mellett a megbízhatóságnak is alapot ad.

Ha a vásárló nem hallott még egy webáruházról, rendelés előtt valószínűleg utánajár az interneten, hogy milyen információk állnak rendelkezésre róla. Ha egy cég nem csak webshoppal, hanem Facebook profillal, akár különálló honlappal is rendelkezik, és mindegyik hasonló arculati elemeket tartalmaz, egy téma alapján készültek, akkor ez azt jelzi a vásárló számára, hogy komoly céggel van dolga, nem egy olyannak, aki a termékek garanciaideje előtt eltűnik a beszedett pénzzel.

Természetesen nagyon fontos felhívni a figyelmet arra, hogy manapság számtalan csaló próbálkozik úgy, hogy a kamu webshopjának az arculatát lekoppintja egy az egyben az eredeti cégről. Ez sajnos rendkívül veszélyes, ugyanis ha egy ilyen webshopban bankkártyával vásárolunk, akkor nem csak a pénzért cserébe nem jön majd meg a rendelt termék, hanem még a bankkártya adatait is bezsebelik. Ilyen esetben azonnal tiltani kell a kártyát és felvenni a bankkal a kapcsolatot, hogy segítsenek visszaszerezni a pénzt.

Arculattervezés fontossága, előnyei

Drágábban eladható termékek

A márkahűség, bizalom kialakulásának eredménye, hogy több pénzt lehet kérni akár ugyanazokért a termékekért. Amikor egy cégben megbízik a vásárló, akkor szívesebben fizet egy kis felárat termékeiért, mivel tudja, hogy megbízható, minőségi terméket kap a pénzéért. Így értelemszerűen egy márkához egy jól megalapozott arculat dukál, amivel a vásárló akár érzelmi szempontból is kötődhet. Ha magunk gondolunk erre, akkor biztosan eszünkbe fog jutni néhány olyan márka bármiből, aminek a termékeit szívesebben választjuk. 

Az arculattervezés, a céges arculat kialakítása így az alapja egy márka fejlesztésének, amivel növelhetjük a termékeket értékét.

Arculattervezés fontossága, előnyei

Miért kell profira bízni az arculattervezést?

A korábban már említett esetek alapján könnyen érthető, azonban van még néhány további oka is, hogy egy arculattervezést miért bízzunk hozzáértő szakemberre.

A profi arculattervezés elkerülhetjük az olyan félreértéseket és kínos helyzeteket, hogy egy olyan ismerőst bízunk meg vele, aki "ért" hozzá, de végül egy kellemetlen eredmény és beszélgetés születik csak az egészből. Ez az ismerős ugyanis jó eséllyel nem fog követni szakmai alapelveket, hiányosan adhatja át a leadandó logót és jó eséllyel még arculati kézikönyvet se fog készíteni. Így amennyiben elkerüljük ezt, rengeteg időt és akár pénzt is spórolhatunk meg.

Egy profi arculattervező képes felmérni az ügyfél igényeit, ezek alapján pedig akár tökéletes eredményt, arculati elemeket is reprezentálhat.

Több alaptervet, arculati elem tervet készít az arculattervezés során, amiből az ügyfél válogathat, és további módosítási körökben finomra hangolják.

Az arculattervezés után arculati kézikönyvet kap az ügyfél, amiből tökéletesen informálódhat az általa igényelt logó felhasználásáról és tulajdonságairól.

Későbbi esetekben, ha az ügyfélnek valahogy elveszne a logó összes formátuma, pl nem lenne meg vektorosan és szüksége lenne rá, akkor nem kell újra csináltatni, hanem akit megbízott profi arculattervezőt megkéri, hogy küldje el újra, ugyanis ezeket egy ilyen vállalkozás eltárolja.

Néhány példa, amikor egy arculat vektoros formátuma szükséges: saját céges pólók meghatározásánál, akár céges autón a logón kívül a további elemek is nagy hangsúlyt fektethetnek a reklámozásra, nyomtatványoknál, mint pl a szórólaptól az óriás molinókig! Ezekhez elkerülhetetlen, hogy egy profi kivitelező csinálja az arculatunkat, szóval a felhasználás minden esetben használható lesz.

Mi az arculati kézikönyv és mit tartalmaz?

Az arculati kézikönyv tartalmazza és meghatározza az adott vállalkozást alapjait, vagyis a logót, kiegészítő elemeket, ezeknek felhasználását, és azok elemeit, amikből áll.

Egy profi arculattervezéssel foglalkozó vállalkozás biztosan át fog adni a logó leadása mellett egy arculati kézikönyvet is. Az arculati kézikönyv egy útmutató, ami segíti az ügyfélnek a saját logójának a tervezési okát ismertetni, pl. vonalak iránymutatása, ami későbbi weboldal tervezésnél is jól jön.

A motívum bemutatásánál kitérhetünk a színváltozatokra, ami lehet egy konkrét szín, de a fő szín mellett fontos egy fekete és egy fehér verziót is felmutatni.
Ez azért fontos, mert egy vállalkozásnál sosem lehet tudni, hogy pontosan milyen előfordulási helyeken fog szerepelni az arculat fő eleme, így egy hozzáértő arculattervező már előre elkészíti ezeket a variációkat.

Ismerteti és bemutatja a választott betűtípust is, amennyiben nem egyedi tervezésű betűk vannak használva, valamint nem szöveges egyedi logóról van szó.

Fontos ismertetni a felhasználási módokat is! Ennek egyszerű oka van, méghozzá az, hogy nem minden esetben mérheti fel az ügyfél, hogy a logóját milyen helyeken képes szerepeltetni. Ezért az arculati kézikönyvben erre is van lehetőségünk, így elkerülhetjük, hogy pl. egy logó ne szerepeljen nagyon zavaros háttér mögött, ahol szinte alig kivehető, vagy a mögötte lévő színek vibrálnak a logó színeivel és kellemetlen hatást kelt.

Arculattervezés fontossága, előnyei

Az arculattervezés lépései

Néhány egyszerű, de fontos lépésekben bemutatjuk hogyan történik az arculattervezés:

  1. Az arculattervezés úgy kezdődik, hogy a potenciális ügyfél felkeres egy vállalkozást, ahol a látott referenciák alapján képes eldönteni, hogy számára szimpatikus e az a cég.
  2. Megbízást nyer a vállalkozás az ügyféltől, majd egy részletes igényfelmérés következik, ahol az ügyfél elmondhatja, hogy milyen motívumot szeretne viszontlátni, esetleg milyen betűtípusfélét, vagy milyen színeket szeretne.
  3. Az első arculati tervek elkészítése. Általánosságban egy szerződéskötéskor a megállapodás úgy hangzik, hogy 3 terv készítés az, ami az adott árban szerepel, +1 módosítási kör. A további tervek, vagy módosítási körök már felárasak.
  4. Miután elkészültek a tervek és az ügyfél nem kér továbbiakat, valamint a módosítás kör is lement, vagy nem volt rá igény, akkor véglegesíthető egy utolsó ellenőrzésre a logó.
  5. A megbízott elkészíti az arculati kézikönyvet és átadja azzal együtt a logó alap és további verzióit képi formátumokban, valamint vektorosan is mindegyiket.

Mikor esedékes az arculattervezés, megújítás?

Egy arculatot sokszor akkor aktualizálnak vállalkozások, amikor egy meglévő arculat régen készült és modernizálni szeretnék, hogy a mai trendeknek viszonylag eleget téve vonzóbb, vagyis eladhatóbb legyen a közönség számára. Persze ez sem ilyen egyszerű. Vannak olyan nagy cégek, ahol a kezdetektől fogva ugyanaz a logó, arculati elemek vannak manapság is, de más esetekben pedig finomhangolásokat tesznek rajta.

Problémába ütközhet egy vállalkozás olyan szempontból, hogyha szükséges az arculattervezés, viszont túl sok helyen szerepel valós formátumban, ezért inkább hagyja úgy ahogy van. Ezzel szintén visszakanyarodunk arra a problémára, amikor az idő elteltével csak még elavultabbá válik az arculat fő eleme.

Egyszerűen orvosolható, hogy egy ilyen vállalkozást felkeres egy profi arculattervező céget és tanácsot kér, hogy szükséges e arculatot újítani. A megbízott ezt felméri, és esetlegesen ajánlatot is tehet erre.

Erősen ajánlott az arculatot megújítani, hogyha a korábban tervezett logó és további elemeket egy olyan emberre volt bízva, aki "nagyjából ért hozzá" és ő csinálta.
Pontosabban a "szomszéd srác csinálta" effektusról van szó.

Finomhangolásokat tehetünk akkor is, ha a logóval elégedettek vagyunk, viszont némileg aktualizálnánk a már említett mai trendek szerint.

Így az arculattervezés alatt sok-sok evoluciós lépésen eshet át egy-egy logó, amivel folyamatosan naprakésznek mutatja az adott vállalkozást is.

Összefoglalás

Jól látható, hogy az arculattervezés nem csak pénzkidobás, hanem számos előnnyel rendelkezik a vállalkozások számára. Ma már szinte elengedhetetlen, hogy egy cég minden platformon keresztül ugyanazzal az arculattal jelenjen meg, és ez az arculat legyen minőségi, esztétikus, mivel ezek szükségesek ahhoz, hogy visszatérő vásárlókat szerezz, akik hűségesek lesznek márkádhoz, cégedhez hosszú távon is.

Ezekkel a lépésekkel biztos sikeres arculatot terveztethetünk, és elkerülhetjük a fent olvasott problémákat.

Kérje ingyenes ajánlatunkat arculattervezéshez, logó készítéshez!