- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
Webáruház nyitás, üzemeltetés, készítés jogi feltételei, kötelező adatai
Akár már létezik a webáruházunk, akár még csak fontolgatjuk hogy belevágunk az „internetes kereskedésbe” a következőkben hasznos információkat tudhatunk meg a webáruház készítésének és üzemeltetésének, előírásairól, szabályairól.
A cikk 2011. évi információkat tartalmaz, ha szeretné tudni, hogy mik a webáruház készítés jogi feltételei 2017-ben, akkor látogassa meg webaruhazkeszitesarak.hu oldalunkat »
Gyakran nem is tudjuk, hogy egyáltalán kell-e valamilyen vállalkozási forma, számlaképesség egy webáruház nyitásához, üzemeltetéséhez.
A válasz egyszerű és frappáns, „Igen, kell!” (Ugyanakkor célszerű kikérni könyvelőnk, jogi képviselőnk tanácsát, állásfoglalását amennyiben webáruház nyitásán törjük a fejünket.) Fontos hogy tisztába legyünk kötelezettségeinkkel valamint, a vállalkozás elindításának menetével, mert, az interneten történő kereskedés nem mentesít senkit a számlaadás, adófizetés és egyéb a vállalkozáshoz kapcsolódó kötelezettségek alól!
Nézzük megy hogy kezdetekben mire van szükségünk a webáruház nyitásához (szükséges dokumentumok, engedélyek, stb.):
1. Szükséges, valamilyen gazdálkodási forma megléte (egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, stb.)
2. Termék, vagy szolgáltatás értékesítéshez szükséges tevékenységi kör, vagy körök megléte („4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kör megléte.)
3. Speciális termék esetén az értékesítéshez szükséges külön szakhatósági engedély megléte. 2007. március 31-től nincs szükség a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalnál nyilvántartásba vételre!
2008. március 31-től csomagküldő kereskedelem esetén nincs szükség üzlet, sem pedig vevőszolgálati helyiség fenntartására!
- Fontos, hogy ettől csak abban az esetben lehet eltekinteni, ha vásárlónak nem személyesen kell átvennie a megrendelt terméket.
- A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2009 júniusában módosított és 2009. október 1-jétől hatályos 3. § (1) bekezdése szerint köteles a webáruház tulajdonos kereskedelmi tevékenységét bejelenteni a székhelye szerinti jegyzőnél (Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjénél). A bejelentés illetékköteles!
Ha már ezen túl vagyunk és webáruházunk elkészült, mondhatni üzemképes nem árt tisztában lennünk a következőkkel.
A hatóságok próbavásárlások során ellenőrzik, hogy eleget tesz-e az adott webáruház a tájékoztatási kötelezettségeinek, továbbá panasz esetén, a törvényben előírtak szerint járnak-e el.
Szintén ellenőrzik, hogy a webáruház rendszer, amelyet használ, megfelel-e a törvényi előírásoknak működési szempontból. Biztosak vagyunk benne, hogy Ön is szeretné elkerülni, hogy „hiányosságok” miatt bírságot kelljen fizetnie.
Amit nem árt ismernie a webáruhát tulajdonosoknak / üzemeltetőknek, ugyanakkor közölnünk kell a vásárlókkal, és meg kell jeleníteni a weboldalunkon:
- A cég, vagy cégszerű elnevezésünk,
- Adószámunk, Cégjegyzékszámunk és a kibocsátó cégbíróság megnevezése (vállalkozás esetén vállalkozói igazolvány számunk, és a kibocsátó okmányiroda megnevezése ),
- Elektronikus elérhetőségünk (pl.: e-mail címünk),
- Telefonszámunk (amin elérhetőek is vagyunk!),
- Engedélyhez kötött termék, vagy szolgáltatás értékesítése esetén annak meglétének igazolása, nyilvántartási szám feltüntetése,
- Továbbá még szükséges megjelenítenünk az oldalunkon a kapcsolattartó személy nevét,
- A szerződésünk nyelvét (még akkor is, ha csak magyar),
- A megkötött szerződésünk írásban kötöttnek minősül-e, iktatják-e, illetve az a későbbiekben visszakereshető-e?
- A szerződésünk utal-e valamely magatartási kódexre, ha nem akkor is közölnünk kell a vásárlóval!
Az üzemeltetői adatok mindegyikének megadása kötelező. A hatóságok kiemelt figyelmet szentelnek az adószám, és a cégjegyzék szám megjelenítésének megtörténtére is (csak úgy, mint a fentiekben ismertetett összes információ megjelenítésére)!
A következő fontos és kiemelt rész a vásárlóknak biztosított információk megjelenítése, amik a következők:
- A termékkínálatunk meghatározása: azaz milyen termékeket / szolgáltatásokat kínál a webáruházunk,
- Rendelési információk: amelyben ismertetésre kerül, hogy a vásárlás regisztrációhoz kötött-e vagy sem, továbbá mikor történik a megrendelések feldolgozása, visszaigazolása, teljesítése (Jó tanács: nem árt tájékoztatni a vásárlókat, hogy a megjelenített termék képek csak illusztrációként szerepelnek, és eltérhetnek a valóságtól !),
- A teljes „általános szerződés feltételek” dokumentumot letölthetővé kell tenni a vásárló számára (ugyanakkor tartalmaznia kell a visszaigazoló levélnek melyet elektronikus formában küld a webáruház rendszer a vásárló részére),
- Adatkezelési információk, melyben tájékoztatva van a webáruházunk felhasználója, és vásárlója az adatainak kezelésének módjáról, tárolásának időtartamáról, továbbá az adatok törlésének / töröltetésének lehetőségéről,
- Rendelés menetének ismertetése: azaz milyen lépéseket kell tennie a vásárlónknak a termékek megrendeléséhez,
- A megrendelt termék(ek) / szolgáltatás(ok) kifizetésének, ismertetése: azaz a házhoz szállítás díja és információk a kézbesítésről, csomagolásról, stb.
- Garanciális feltételek: avagy mi a teendők ha a megrendelt termék esetlegesen hibás, stb. A hibásan leadott, vagy teljesített megrendelések alkalmával szükséges teendők, korrigálási lehetőségek,
- Az „elállás jogának” ismertetése: a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről szóló törvény alapján. (Jó tanács: Az sem baj ha a törvény teljes egészében elérhetővé tesszük, továbbá a vásárlóknak „hétköznapi nyelvre” átfogalmazva is megjelenítjük a törvény tartalmát az oldalunkon)
- Végül, de nem utolsó sorban az elállás jogának gyakorlása esetén az ügyintézés menetének ismertetése: azaz milyen formában kell jeleznie a vásárlónak az elállási szándékát (pl.: írásban, stb.).
Az „elállási jogról” néhány fontos, és informatív tudnivaló (amivel nem árt ha tisztában vagyunk):
- Az elállási jog ismertetésének hiányában a vásárló tudomására jutásától számított 30 nappal kitolódik a 8 munkanapos (nem nap, munkanap!) elállási jog! Az elállási jog nem köthető kitételekhez, csak úgy, mint a gyakorlásának feltételei sem. Például: nem kötelezhető a vásárló, hogy kizárólag a webáruház tulajdonos által biztosított nyomtatványon jelezze elállási szándékát!
- A kiküldött csomagnak minden esetben tartalmaznia kell az elállás jogának ismertetését, annak gyakorlásának menetét nyomtatott formában!
- Az elállási joggal élő vásárlónak kötelessége saját költségén visszajuttatni a terméket a webáruház üzemeltetőjének. Fontos! A vásárló nem kötelezheti az eladót a szállítási díj kifizetésére, ez minden esetben a vásárlót terheli!
- A vásárlót nem terheli semmilyen más költség, a termék visszaszállításának díján kívül, azonban kötelezhető a nem rendeltetésszerű használatból eredő kár megtérítésére!
- A vételár visszatérítés lehetséges módjait minden esetben a vásárlóval kell egyeztetnünk (azaz hogy pl.: banki átutalás legyen, vagy postai úton visszaküldött, stb.)
- Mint webáruház üzemeltetőnek / webáruház tulajdonosnak, 30 nap áll rendelkezésére, hogy visszatérítse a vásárló számára a teljes vételárat, amennyiben élni kíván az elállási jogával a vásárló, és visszajuttatta a megrendelt terméket.
- Mint webáruház tulajdonos nem követelhetjük, hogy bontatlan állapotában küldje vissza a megrendelt terméket a vásárló, csak úgy, mint azt sem, hogy az eredeti számlával együtt. Ugyanakkor követelhetjük az összes tartozék illetve a garancia levél meglétét!
- A vásárló kibonthatja, sőt ki is próbálhatja a megrendelt terméket, és ezt követően is élhet az elállási jogával (természetesen csak 8 munkanapon belül)!
Ugyanakkor nem illeti meg a vásárlót az elállási jog:
- Teljesen egyedi, kifejezetten a vásárló kérésére készített termék esetén. (pl.: ajándéktárgyak, a vásárló által biztosított fotókkal ellátva , stb.),
- Gyorsan romló élelmiszerek vásárlása esetén,
- Higiéniai termékek, étrend kiegészítők, vitaminok, szexuális segédeszközök, kellékek, kozmetikumok esetén amennyiben már kibontásra került a termék! (Ugyanakkor ha bontatlan a termék, élhet a vásárló az elállási jogával!),
- Előre meghatározott időpontra szóló hotelszoba, vagy szálláshely foglalás esetén,
- Repülőjegy foglalás, gépkocsi kölcsönzés, koncertjegy vagy belépő vásárlása esetén.
Egyéb termékeknél kibontás után is élhet a vásárló az elállási joggal (8 munkanapon belül)! (További részletek a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet a távollevők között kötött szerződésekről 5§ olvashatóak.)
A webáruházunkban megjelenített termékekkel kapcsolatos kötelező információk követelmények, melyeket meg kell jelenítenünk:
- A termék(ek) neve(i),
- A termék(ek) ismertetője magyar nyelven,
- Jó minőségű termék fotó(k)
- Akciós ár megjelenítése esetén, az akció időtartamának megjelölése (kezdete, vége),
Áru, vagy szolgáltatás ellenértékének meghatározása, kiskereskedelmi felhasználók részére minden esetben a bruttó, áfával terhelt árral, az egységárra vonatkozó szabályozás betartása mellett
Remélhetőleg ez a „kis leírás” minden (leendő, vagy már meglévő) webáruház tulajdonos / üzemeltető számára informatív jellegű, és esetlegesen felhívja a figyelmet a még szükséges információk megjelenítésére a webáruházuk oldalán.
Ismerje meg webáruházunkat és kérje ingyenes ajánlatunkat!