- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
Mi az a Google Adwords, és hogy működik?
A Google Adwords (új nevén Google Ads) a Google saját reklámrendszere, melynek lehetőségével saját honlapodra mutató hirdetéseket tudsz elhelyezni az egyes Google keresésekhez. Nincs szükség arra, hogy a keresőoptimalizálás segítségével feljöjjön webhelyed az első találatok közé, hanem ennek a fizetős szolgáltatásnak köszönhetően gyorsan el tudod juttatni weboldalad az érdeklődőkhöz.
Fizetős
Ezzel el is érkeztünk az Adwords legfontosabb jellemzőjéhez, hogy pénzbe kerül, hogy fizetős online marketing eszközről van szó. Annak ellenére, hogy a Google Adwords általi hirdetések nagyon hasonlóan néznek ki, mint a természetes Google keresési találatok, egy kis „Hirdetés” címke jelzi, hogy fizetett tartalomról van szó.
Az Adwords alapelvei
Röviden az a lényege, hogy a felhasználók által használt keresőfeltételekre mutatja a hozzá kapcsolódó hirdetéseket. Természetesen több, rivális cég hirdetéseit is mutathatja egyszerre, így velük versenyzel, ha Adword hirdetéseket szeretnél elhelyezni a keresőben.
Az Adwords pay-per-click (PPC) rendszerű, ami magyarul azt jelenti, hogy az egyes kattintások után fizetsz, amikor a hirdetés segítségével eljutnak honlapodra a látogatók, azonban a Google nem csak a legnagyobb liciteket jeleníti meg, hogy az úgynevezett „Minőségi mutatót” (Quality score) is figyelembe veszi.
Minőségi mutató
A Google figyelembe veszi azt, hogy mennyire releváns a hirdetésed az adott kulcsszóra, amikor meghatározza, hogy kinek a hirdetését mutatja felül. Emellett számít az is, hogy milyen a „landing page”, ami azt az oldalt jelenti, amire a felhasználó megérkezik, amikor a hirdetésedre kattint. Ha jobb a minőségi mutatód, mint a konkurenciádé, akkor kisebb licittel is eléjük kerülhetsz.
A licitek
Ahogy írtuk korábban, minden egyes kattintás után fizetsz a Google-nek. Megadhatod, hogy mennyit vagy hajlandó fizetni 1-1 kattintásért (CPC), vagy a másik lehetőség az, ha minden 1000 megjelenítését fizetsz (CPM), de ennél a felhasználónak nem kell a hirdetésre kattintani. Ezeket a számításokat, műveleteket a Google minden egyes kereséskor elvégzi, és eldönti, hogy megjelenik-e hirdetésed az adott oldalon.
Ajánlatot kérek Google Adwords kampány indításra
Google Adwords kampány indítása
Az alapelvekkel tisztában vagy, lássuk, hogy mire is lesz szükséged egy kampány elindításához.
A választható fizetési lehetőségek
Első lépésként el kell döntened, hogy hogyan fogsz fizetni a hirdetésekért. Legtöbb országban szükséged lesz egy bankkártyára, de Magyarországon lehetőséged van egy virtuális számlaszámot nyitni a fiókodban. A virtuális számlaszám nagyon egyszerűen működik, megadod a számlázási adatokat, és a pénzátutalás lehetőséget kiválasztva a Google létrehozza a saját, kizárólag a te fiókodhoz tartozó számlaszámot. Ide kell utalni a hirdetésekre szánt összeget. Ha a bankkártyás fizetést választod, akkor még könnyebb dolgod lesz, ugyanis a Google Adwords rendszere automatikusan levonja majd a hirdetések költségeit.
Napi keret meghatározása
Ha megvan, hogy hogyan fogsz fizetni, el kell dönteni azt, hogy mennyit szeretnél a hirdetésekre szánni. Ezt napi limitként lehet megadni majd a Google Adwords felületén. Minél magasabbra állítod a napi keretet, annál több látogatót fogsz tudni szerezni a hirdetésekkel. Kisebb cégek, honlapok esetén általában a cél az szokott lenni, hogy a meghatározott napi kereten belül minél több látogatót szerezzenek, nagy cégek azonban nem biztos, hogy állítanak napi limitet, hanem a céljuk, hogy mindenki találkozzon a hirdetésükkel, aki az ő kulcsszavaikra keres a Google-ben.
Google Adwords hálózatok
A Google Ads hirdetések a legtöbb ember számára a Google keresőjében megjelenített hirdetéseket jelentik, ennél azonban sokkal többől van szó. A Keresési Hálózat mellett lehetőség van hirdetéseket megjeleníteni a Google Display Hálózatán is.
A Display Hálózat azokat a partner weboldalakat jelenti, ahol el lehet helyezni weboldaladra mutató hirdetéseket. Ilyenek pl. a Youtube videók, a Gmail fiókok, vagy egyes weboldalak is. Az itt elhelyezett hirdetések általában nem csak szöveges, hanem képest tartalommal is rendelkeznek, azonban nem keresési kulcsszavakra jelennek meg, hanem közönségeket lehet velük megcélozni.
Kezdő hirdetők számára általában a Keresési Hálózat az, amelyre első lépésben szükség lesz.
Hol jelenjenek meg hirdetések?
A következő beállítási lehetőség a hirdetések megjelenítésének a helye. A Google Ads hirdetéseket lehetőséged van az egész világon megjeleníteni, attól függően, hogy hol szeretnéd a célközönséget elérni.
A legtöbb weboldal, webáruház számára a magyarországi megjelenítés lesz a legjobb megoldás. Webáruházak általában az ország egész területére szállítanak, a céges weboldalak pedig az ország nagy részéről várják az érdeklődőket, ügyfeleket. Előfordulhat azonban, hogy egy cég nem az egész országban, hanem csak egy részében szeretne hirdetni, amire a Google Adwords lehetőséget biztosít. Meg lehet adni megyéket, településeket is, így a legkisebb cégek is biztosak lehetnek abban, hogy csak olyan helyen hirdetnek, ahonnan reálisan tudnak ügyfeleket szerezni.
Az ajánlattételi stratégia
A Google Ads rendszerében meg lehet adni, hogy a rendszer milyen hirdetési célok alapján határozza meg az ajánlattételi stratégiát. Három lehetőség közül kell választani:
- kattintások
- megjelenítések
- konverziók
A kattintások alapján történő stratégia akkor ajánlott, ha minél több látogatót szeretnél weboldaladra a hirdetések segítségével. Ha nem a weboldal forgalmának a növelése a cél, hanem céged, márkaneved széles körű megismertetése, akkor a megjelenítésekre érdemes összpontosítani. Ha azt szeretnéd, hogy a látogatókat weboldaladon valamilyen műveletet, konverziót (űrlap beküldés, letöltés, rendelés leadása stb.) végezzenek, akkor a konverziókat célszerű választani.
A kulcsszavak meghatározása
A Google Adwords kampány indításának talán legnehezebb része a kulcsszavak meghatározása. Szerencsére ebben segítségedre lesz a Google Ads beépített kulcsszótervezője. Ide beírva weboldalad, szolgáltatásait, a Google megmondja, hogy mennyien keresnek az adott kulcsszóra, mekkora kattintásonkénti költséggel lehet számolni, sőt, ötleteket is ad hasonló kulcsszavakra.
Amire figyelni kell, és sokan elrontják, hogy a vásárló, az érdeklődő fejével kell gondolkodni a kulcsszavak meghatározásakor. Pl. gondold végig, hogy ha valaki a termékeidhez hasonlót keres, akkor mit írhat be a Google-be.
Nem csak a kulcsszavak meghatározása fontos, hanem a kulcsszóegyezési beállításokra is oda kell figyelni. Az egyes kulcsszóegyezési típusokat megismerheted a linken, általánosságban elmondható, hogy minél alacsonyabb a napi kereted, érdemes annál pontosabb egyezéseket beállítani, hogy minél több olyan látogatód legyen, akik konkrétan a kulcsszavaidra keresnek.
A hirdetések elkészítése
A hirdetések azok a szövegek, amikkel az érdeklődők találkozni fognak a Google-ben, ha a kulcsszavaidra keresnek. A hirdetések egy 3 részes címből, 1-2 soros leírásból és magából a linkből állnak. A hirdetések szövegeit úgy kell elkészíteni, hogy kitűnj velük a tömegből (hirdetéseid általában hasonló hirdetések között fognak megjelenni), hogy az érdeklődők azonnal lássák, miért érdemes a hirdetésedre kattintaniuk.
Arra oda kell azonban figyelni, hogy a hirdetés szövege a valóságot tartalmazza, és összhangban legyen azzal az oldallal, ahova az érdeklődő érkezni fog a kattintás után. Ezek nélkül csak látogatókat fogsz szerezni, de bevételed nem lesz a hirdetésekből.
Konverziókövetés
A konverziókövetés beállítása nélkül is lehet már hirdetni, de ha mérni akarod a hirdetések hatékonyságát, akkor érdemes időt szánni a konverziókövetés beállítására is. A konverziókövetés lényege, hogy a Google figyeli, hogy a hirdetésre kattintók közül hányan végeznek el olyan műveletet, amit konverzióként állítasz be. Ez lehet űrlap beküldés, rendelés leadás stb.
A Google Adwords tehát egy fizetős, de gyors megoldás arra, hogy minél többen eljussanak weboldaladra. Ha kicsi a verseny vállalkozásod témájában, és kiváló a weboldalad, minimális összegekért tudsz új, releváns látogatót csábítani honlapodra az Adwords segítségével.