- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
Az A/B tesztelés fogalma, előnyei online marketingben
Bizonyára te is találkoztál már az A/B tesztelés fogalmával a marketing tevékenységed során, de hogy ez pontosan mit is jelent az most kiderült. Egy biztos, a siker egyik kulcsa.
Az A/B tesztelés fogalma, jelentése
Bár a marketing tele van kacifántosabbnál-kacifántosabb definíciókkal, mégis ez az első lépés annak érdekében, hogy megértsük a fontosságát. A konverziónövelő módszerek közé tartozik az A/B tesztelés, ebben az esetben 2 dolog eltérő verzióját hasonlítjuk össze, annak érdekében, hogy megtudjuk melyik a legkedveltebb a célcsoportunk körében. Egyszerűen megfogalmazva például a Facebook hirdetéseknél 2 különböző kreatívot (grafikát) hasonlítunk össze, akár ugyanazok képet is összehasonlíthatjuk eltérő szöveggel. Ebből fogjuk azt látni, melyik teljesített jobban, továbbá melyiknek érdemes leállítani a hirdetését, mert csak pénzt éget és nem hoz. Néhány példa, hogy miket tudunk ilyen módon tesztelni a Facebook hirdetéseken kívül: weboldalak, landing page, Google Ads hirdetések, hírlevelek vagy CTA (Call to action) gombok.
Az A/B tesztelés fontossága, működése
Merülhet fel a kérdés, hogy miért is szükséges a kampányaink során A/B tesztelést végezni. Ennek oka egyszerű, mivel ezáltal tudhatjuk meg azt, hogy a célcsoportunk számára mi a legtetszetősebb. Melyik betűtípust, színt, képet, megfogalmazást használjuk, hol legyen a CTA gomb. Ezen múlhat a kampányunk sikeressége, továbbá a bevételünk és profitunk is. Ez egy olyan kötelező dolog, amit vétek kihagyni a marketingünkben, mivel olyan hirdetésekre pazarolhatunk pénzt, ami nem hoz vásárlást, csupán kiadást generál.
Két A/B tesztet különböztetünk meg: a nagy A/B tesztet, valamint a kis A/B tesztet. Előbbi esetében két kreatív készül a kampányunkhoz, melyből a jobban teljesítőt futtatjuk tovább. Utóbbi esetében viszont már megvan a jobban teljesítő verzió, viszont azt is tökéletesítgetjük a kampány során. Akár gomb helyzetét vagy színét ideértve.
A tesztelési módszer lépései
Elsőként fel kell kutatnunk a gyenge pontot, mi az, amin változtatnunk kell a webshopunkban. Ilyen lehet például a túl kevés látogató vagy vásárló, esetleg az alacsony konverziós arány. Ezután meghatározzuk a konverziós célt, ami nem más, mint milyen cselekvést szeretnénk elérni a látogatótól. Ez lehet pl. weboldal látogatás, hírlevélre való feliratkozás vagy vásárlás, rendelés is. Majd elkészítjük a kreatívokat, landing page-et stb. Ezt kövezően az elkészült kreatívot felhasználva elkészítünk egy béta verziót, ami hasonlít az előzőre, de valamit megváltoztatunk rajta, akár színeket, szövegeket vagy az elrendezést is. Végül jöhet a legizgalmasabb rész, maga a tesztelési folyamat, ez alapján egyértelműen el tudjuk dönteni, hogy melyik változatot kedvelték leginkább a látogatok. Ezt abból látjuk, hogy melyiket nézték meg többen, melyiken kattintottak tovább. Utolsóként nincs más, mint leállítani a rosszabbul teljesítő hirdetéseket, és azokat bekapcsolva hagyni, melyek valóban generálják a lead-eket.
Összefoglalás
Az A/B tesztelés gyakran a kampányod sikerességének kulcsa. Nem mindig az teljesít a legjobban, amire te első körben gondolnál, sokszor az a legkedveltebb, amit te a legrosszabbnak gondolsz. Emiatt érdemes kikérni akár a tervezési folyamat során is olyan hozzáértő ember véleményét, aki segít neked az alkotási folyamatban.