- +36 (30) 530 2953
- +36 (30) 530 2953
- info[at]netfort[dot]hu
2023 legnépszerűbb felhasználói felület, azaz UI design trendjei
Az új év, új trendekkel és irányokkal szolgál mind a grafikusoknak és mind az ügyfelek számára. Összeszedtük az idei év meghatározó elveit.
1. A nagy betűméret továbbra is magával ragadó élményt ad
Ha egyszerűen csak figyelembe vesszük a világ legnépszerűbb márkáinak honlapját, mint az Apple, Samsung, vagy más hasonlónak, az, ilyen esetekben kiválóan észrevehetjük, hogy milyen precízen használják a tipográfia nyújtotta lehetőségeket.
Letisztultak és csak a legfontosabb információkat jelenítik meg.
A tipográfia alkalmazása egyes vállalkozásoknál külön pozíciót is lefed, azonban minden UI tervezőknek számolnia kell vele.
Ennek kiaknázása egyenlő azzal, hogy egy remek élményt nyújthatunk a felhasználónak, ha jól megválasztott betűtípusokkal, jól felosztva és tagolva dolgozunk a szöveggel.
Húzó címekkel, nagy térközökkel hangsúlyt fektethetünk fontos elemekre. Ezzel óriási különbséget tehetünk az ömlesztett egy szekcióban elhelyezett szövegek és a tagolt, jól felosztott szövegezés között.
2. Parallax görgetés? Könnyen rossz ötlet lehet
2023-ban egyre több honlap szünteti meg a parallax görgetést, vagy az ilyen nemű elemek használatát.
A parallax görgetés egy vizuális effektus, ahol a háttér az előtértől eltérő sebességgel fut. Ez lehet több rétegű, vagyis állhat képekből, szövegekből.
Be kell vallani, hogy legtöbb esetben csak az első néhány alkalommal nyújt a felhasználónak élményt - természetesen akkor, hogyha jól optimalizált - ugyanis a rendszeresen visszajáró honlapokra, ami nem egy konkrét termék, vagy valamilyen más bemutató jellegű célt szolgál, azoknál rendkívül zavaró érzést kelthet az emberben.
Arról nem is beszélve, hogyha túlzásba esnek ennek a tervezésével, az igencsak meg lassíthatja a honlapunkat.
3. Világos és sötét mód választás
Ha szimplán belegondolunk, akkor minden esetben egy jobb élményt nyújt a felhasználónak, hogyha van lehetősége világos vagy sötét módban használni az adott felületet.
Ennek viszont nem csak a szemünk kényelme az egyetlen érdek. Bizonyos esetekben, hogyha olyan honlapunk vagy webáruházunk van, ahol maga a termék gyenge megvilágításban van, ezzel könnyen javíthatunk a látássérült felhasználók esetében.
A sötét módban jobb megtekintési élményt ad számukra, de alapvetően körülményektől függően jó, ha van lehetőségünk váltani a kettő között.
4. Hogyan és mit építtessünk?
Az egyik legfontosabb dolog, hogy a UX tervezők eredményességét átfogalmazzák az olyan platformok, mint a Figma, vagy hasonló társai.
Miért vált egyre szükségszerűbbé a Figmával egyenértékű eszközök?
Mert kiváló prezentációt tudunk készíteni az ügyfeleknek, amin keresztül bemutathatjuk az általunk tervezett logót, honlapot, webáruházat, így mindent egyben láthat.
Továbbá könnyedén kommentálhatja bizonyos részeket/szekciókat, amit a megosztott link birtokában lévők mind nyomon követhetik.
Már Figmában is kiválóan tervezhetjük meg a honlap UI felületét, de más programokból is jól integrálhatjuk ide munkálatainkat.
Fontos, hogy első kattintás után is jól felosztott pontokban tervezzünk. Tehát például, ha egy komplett brandingben van részünk, akkor a logót, a honlap tervezeteit, esetleges kiadványi munkákat felosztott szekcióban mutassuk be.
Volt már “szerencsénk” olyan UI/UX designerrel együtt dolgozni, ahol a honlaphoz tervezett oldalak mintái rendszertelenül szerepeltek, így konkrétan nem csak mint tapasztalt tervező, de az ügyfél sem tudott kiigazodni benne.
5. Az akadálymentesítés törvényi előírássá válik
Az Európai Unió összes tagállama ebben az évben törvénybe fogadta az európai akadálymentesítési törvényt. 2025-ig a tagállamokban működő vállalkozásoknak teljes mértékben be kell tartaniuk ezt a jogi követelményt.
Pontosan mit jelent ez? Azt, hogy ezeknek a vállalkozásoknak közös szabályokat kell elfogadniuk az akadálymentesítési szabványokra, amelyek a termékek és szolgáltatások körére vonatkoznak. Tehát a honlapok és a webáruházaknak is rendelkezniük kell akadálymentesített verzióval. Ez ugyanúgy igaz a számítógépeken lévő operációs rendszerekre, ATM-ekre, okostelefonokra, e-book-okra, vagy egyéb banki és e-kereskedelemre.
Így a fogyatékkal élők és az idősek végre akadályok nélkül élvezhetik a tartalmak böngészését.
6. Eredményesség a UX kutatással
A UX kutatások nélkül lehetetlen jó digitális terméket készíteni.
Ezáltal egy igazán jól kivitelezett projekt eredményességét úgy érhetjük el, ha már az elején a kutatásokat végzünk. Így a később összeállított UI felület prototípusa gond nélkül fogadhatja el az ügyfél.
Figyelnünk kell viszont arra, hogy nem téma specifikusan gondolkozunk, hanem ügyfélközpontúan. Tehát hiába végeztünk kutatásokat egyes hasonló projektek kapcsán, nem vehetjük őket egy kalap alá.
Így a következő néhány pontot jó szem előtt tartani:
- A konkrét probléma megértése
- Tények felismerése
- Megoldások felállítása a tények szerint
- Hasznos taktikai lépések a megoldásoknak megfelelően
Ezek alapján a UX kutatás végső célja, hogy a szolgáltatás vagy termék sikeres legyen a felhasználóknak, ezáltal üzleti sikereket érjenek el.
Végszóra pedig elengedhetetlenné válik egy jól megtervezett UI felülethez.